A fenntarthatóság már nem is fontos?

2024. szeptember 20. 06:04

Egy friss kutatás szerint a fenntarthatóság jelentősen hátrébb szorult a cégvezetők prioritásai között, ám a fogyasztóknak egyre fontosabb a zöldszemlélet: a 19 ezer megkérdezett 60 százaléka sokkal jobban aggódik a klímaváltozás miatt, főként a tapasztalható szélsőségesebb időjárás következtében.

2024. szeptember 20. 06:04

A neves tanácsadó cég, az amerikai Bain & Company friss anyaga szerint idén a vállalatvezetők stratégiai fókusza a fenntarthatóságról más, sürgetőbb témákra terelődött. A növekvő infláció, a mesterséges intelligencia gyors fejlődése és a geopolitikai bizonytalanságok adják ma a vezetői stratégiaalkotás központi témáit. Ám a fogyasztók és az ügyfelek számára egyre fontosabb a zöldszemlélet. Annak ellenére, hogy a vállalatok kevésbé helyezik előtérbe a fenntarthatóságot, a fogyasztók egyre nagyobb aggodalommal tekintenek a klímaváltozásra. A Bain & Company kutatása szerint 

a megkérdezettek 60 százaléka jelenleg aggasztóbbnak tartja a klímaváltozást, mint két évvel ezelőtt, gyakran az extrém időjárási események személyes megtapasztalása miatt.

 A Nemzetközi Valutaalap (IMF) adatai alapján egy 2 °C-os globális hőmérséklet-emelkedés a tőkeköltségek több mint 1 százalékos növekedését eredményezheti, ami az S&P 500 index részvényeinek tőkeértékét akár 6 ezermilliárd dollárral csökkentheti. 

A fenntarthatósági célok messze vannak 

A céges fenntarthatósági mutatókat mérő Carbon Disclosure Project (CDP) jelentése rámutat, hogy a vállalatok körülbelül 30 százaléka nem éri el a Scope 1 és 2 kibocsátáscsökkentési céljait, míg közel felük a Scope 3-at sem képes megvalósítani. (A CDP egy nemzetközi nonprofit szervezet, amely globális jelentési rendszert működtet vállalatok, városok, államok és régiók számára a környezeti hatások kezelésére.) 

A CDP adatai igen jelentős elmaradást jeleznek a fenntarthatósági törekvésekben, és ez jól mutatja a vezetők előtt álló kihívások súlyosságát. Számos vállalat újraértékeli, módosítja, sőt egyesesetekben visszavonja a klímaváltozással kapcsolatos kötelezettségvállalásait.  

Az idén márciusban például a Science Based Targets Initiative Business Ambition for 1.5C kampányában részt venni kívánó vállalatok és vállalkozások 29 százalékát egyenesen kizárták a résztvevők közül, mégpedig azért, mert sehol sem álltak a Scope 1-2-3 kihívások teljesítésében. 

Az elektromos autók tanulságai 

Az elektromos járművek (EV) piacán szerzett tapasztalatok jól szemléltetik, hogyan alakíthatja a szabályozás a fenntartható fejlődést. Norvégiában sok éven át tartó központi támogató intézkedések révén még ma is folyamatosan nőnek az EV-eladások. Ugyanakkor Németországban az e-autókra szóló vásárlási támogatások 2023-as jelentős visszavágása szinte azonnali eladás-visszaesést eredményezett. Ez a német példa azt bizonyítja, hogy a támogatások túl korai megszüntetése hátráltathatja a fenntartható technológiák elterjedését, e piacok önműködővé válását. 

Hosszú távú gondolkodás és kitartás kellene 

A nap- és más zöldenergiák terjedése Európában jól példázza, hogy a fenntartható technológiák piaci dinamikájának a felfutása sok időt igényelhet. Az iparág 2000 és 2011 között jelentős növekedést mutatott a technológiai áttörések és az állami támogatások hatására. Az utóbbiak túl gyors csökkentése azonban átmenetileg visszavetette a piacot. Ugyanakkor 2017 után a napenergia aránya az áramtermelésben ismét növekedésnek indult, illetve az elmúlt években már a telepítések világszerte ugrásszerű emelkedést mutattak. Azok a vállalatok, amelyek hosszú távon kitartottak, most profitálnak a napenergia üzleti lehetőségeiből. 

A tanulmány készítői összegzésül megállapítják: a vállalatvezetők számára lényeges, hogy hosszú távon gondolkodjanak, és ne reagáljanak túlzottan hamar és szélsőségesen a rövid távú trendekre. A fenntarthatóság hosszú távú előnyeinek a mérlegelése nagyon lényeges a cégek jövőbeli sikeréhez és a globális kihívások hatékony kezeléséhez. A Bain & Company elemzése világosan rávilágít arra, hogy a fenntarthatóság nem csupán etikai, hanem gazdasági szükségszerűség is, amely hosszú távon versenyelőnyt biztosíthat azoknak a vállalatoknak, amelyek képesek integrálni a zöldelveket a stratégiai döntéshozatalukba. 

(Forrás: Bain)

Kapcsolódó: 

Címlapfotó: Freepik

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

 

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Szuperszig
2024. szeptember 21. 07:19
Amikor már egy bank is úgy hirdeti magát, hogy fenntartható. Eddig mi a tököm volt? Kisértetiesen hasonlíít a dolog a HCCP-re. Egy jó kis lehúzás a cégeknek, egy csomó bevétel az ezt oktató-felügyelő-szankcionáló rendszernek.
Jackripper
2024. szeptember 20. 13:46
A fenntarthatóság látszata a lényeg...
Box Hill
2024. szeptember 20. 11:14
Jégkorszakot egy kis atombombázással is lehet csinálni, úgyhogy semmi sincs veszve, elvtársak.
zabszem
2024. szeptember 20. 10:30
A napelem mitől "fenntarható"? Ha a ráfordított költség sokkal nagyobb, mint az általa biztosított energia nagysága, akkor környezetileg sem lehet "fenntarható". A gond nem az energia típusával van, de még csak nem is csak az ember alapszükségleteivel... Hanem a cégek általi folyamatos fogyasztási kényszerrel.... Illetve az állandó "innovációval". Ami pedig az embereknek sincs éppen ellenére.... Ha tényleg komolyan gondolnák az egészet, akkor pl avval kellene kezdeni, hogy csak olyan terméket lehetne gyártani, ami legalább 10 évig üzemképes.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!